Sistem Beraja di China dan Burma

| Sunday, March 22, 2009

7. Huraikan sistem beraja di China dan Burma sebelum kedatangan kuasa-kuasa Barat.

Sistem beraja merupakan corak pemerintahan yang diamalkan oleh kebanyakan negara awal di Asia. Sistem beraja ini adalah gabungan daripada sistem tempatan dan mempunyai pengaruh Hindu Buddha. Negara-negara Vietnam, China, India dan Jepun menggunakan gelaran maharaja untuk pemerintahnya.
Dalam sistem beraja, Maharaja mempunyai kuasa mutlak. Dalam kepercayaan Hindu, raja dianggap sebagai Tuhan dibumi dan rakyat tidak mempunyai kuasa mempersoalkan tindak tanduk raja.
Maharaja China dianggap sebagai “Son of Heaven” atau wakil Tuhan. Raja-raja mendapat kewibawaannya melalui Kanun India Manu yang meletakkan taraf separuh ketuhanannya. Anggapan ini menjadi konsep dewa raja atau dewa sakti yang membolehkan raja berkuasa dalam bidang pemerintahan dan keagamaan.
Raja-raja memerintah mengikut orde kosmos, iaitu mengikut peraturan alam semesta. Raja mempunyai hubungan yang rapat dengan syurga. Misalnya, raja-raja China dan Vietnam mendapat mandat dari syurga. Pemerintahan raja yang aman dan makmur membuktikan pemerintahan diterima oleh syurga, sekiranya berlaku bencana bermakna pemerintahan tidak diterima dan patut digulingkan.
Dalam sistem beraja, raja mempunyai peranannya tertentu seperti ketua pemerintah, ketua agama, ketua undang-undang menjatuhkan hukurnan serta membuat undang-undang, ketua tentera memegang jawatan penting dan lain-lain.
Kedudukan raja dikuatkuasakan melalui upacara-upacara yang selalu dijalankan oleh pendeta. Upacara-upacara ini menonjolkan raja mempunyai kelebihan dan keistimewaan tertentu yang tidak dimiliki oleh orang biasa. Ini memperkukuhkan kedudukan dan kewibawaan golongan raja. Penggunaan payung putih dan alat-alat kebesaran memperkukuhkan kekuasaan dan kedaulatan golongan raja.
Malah bilangan gajah Albino yang dimiliki oleh golongan raja melambangkan Kekuasaan dan kebesaran golongan ini. Gajah ini selain sebagai tungganggan diraja, turut dijadikan hadiah. Ada ketika Raja Siam dan Burma berperang kerana gajah putih ini. Jabatan khas turut ditubuhkan untuk menangkap dan melatih gajah ini. Sesiapa yang menangkap gajah ini boleh dikenakan hukuman keras.
Golongan raja ini juga dipandang mulia di kalangan rakyat. Oleh itu, segala yang diitahkan oleh raja ditaati. Sesiapa yang ingkar akan ditimpa tulah oleh kerana terlalu taat setia, mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk raja seperti menjadi buruh Kerah.
Dengan ini jelaslah sistem beraja, ialah satu sistem yang diamalkan di kebanyakan negara sebelum kedatangan kuasa Barat di mana raja berkuasa mutlak. Kehadiran kuasa Barat kemudiannya telah memberi ancaman kepada sistem beraja ini.

4 comments:

Anonymous said...
March 22, 2009 at 6:00 PM

manja nie cikgu kah? @pun murid?? boleh tak saya tahu manja dari sekolah mana??

Anonymous said...
March 25, 2009 at 4:35 PM

hye ckgu

Anonymous said...
November 9, 2009 at 12:10 AM

Ayat esei ni tak best. Perlu banyak perbaiki lagi. Dari segi kesimpulan terutamanya.

Anonymous said...
March 5, 2011 at 11:47 PM

klo ley nk yg lbh detail........mcm note,,,,ringkas n mdh phm

Post a Comment